
Najstarsze i bez wątpienia najpiękniejsze stacje położone są na linii nr 1 (na planie zaznaczona jest kolorem czerwonym) – to odcinek od stacji Автово (Awtowo) do stacji Площадъ Восстания (Plac Powstania). Ten odcinek został wybudowany jako pierwszy w roku 1955.

Podziemna etykieta
Z naziemnych westybulów do położonych głęboko pod ziemią stacji niosą pasażerów długie, ruchome schody zwane „eskalatorami”. Do położonych najniżej stacji można zjeżdżać nawet 3-4 minuty – dla tych pasażerów, którym bardzo się spieszy mogłoby być sporym problemem, aby spokojnie ustać na miejscu i poczekać, aż ruchome schody same zrobią swoja robotę. Z myślą o takich pasażerach po lewej stronie eskalatora zawsze zostawia się puste miejsce – powstaje w ten sposób korytarz, przez który w razie potrzeby mogą pomknąć w dół na własnych nogach. Wchodząc na ruchome schody prowadzące w dół należy pamiętać, aby zawsze zajmować miejsce po prawej stronie. W przeciwnym wypadku wciąż będzie się potrącanym (i najprawdopodobniej obrzucanym inwektywami z sugestią wiejskiego pochodzenia) przez zbiegających w dół. Zasada oczywiście nie obowiązuje w przypadku eskalatorów prowadzących w górę – wdrapanie się z podziemi do naziemnego westybulu przypomina wspinaczkę na latarnię morską w czasie szczytu sezonu turystycznego i mało kto się na to decyduje.Podróżując wagonem metra należy również pamiętać, aby w razie potrzeby ustąpić miejsca osobom starszym, ciężarnym kobietom lub pasażerom z dziećmi. O tym każdy powinien oczywiście pamiętać bez względu na szerokość geograficzną, ale wypada o tym wspomnieć - wzajemna uprzejmość w metrze jest przez petersburżan traktowana niezwykle serio i należy zawsze mieć na uwadze potrzeby innych aby nie narazić się na ostracyzm współpasażerów.
Przydatny zwrot:
- Proszę, niech Pan/Pani usiądzie.
садитесь, пожалуйста - Posłuchaj
Opłaty
W westybulu każdej stacji znajdują się kasy, w których można kupić żetony (koszt żetonu to 45 rubli) i specjalne magnetyczne karty („Podorożniki”) ładowane określaną przez kupującego kwotą. Można również skorzystać z samoobsługowych automatów. Kartę należy przyłożyć do czytnika znajdującego się w górnej części bramek, z karty zostaje zdjęty koszt przejazdu. Podorożnik jest najwygodniejszą opcją opłaty za transport publiczny, ponieważ tramwaje, autobusy i trolejbusy również wyposażone są w czytniki i za pomocą karty można dokonywać opłat również za przejazdy tymi środkami transportu. Ponadto karta zapewnia bonusy w postaci tańszych przejazdów, a zniżka jest coraz wyższa im dłużej korzysta się z karty.
Kasa - przydatne zwroty:
- Poproszę jeden żeton.
Дайте, пожалуйста, один жетон - Posłuchaj.
- Poproszę dwa żetony.
дайте, пожалуйста, два жетона - Posłuchaj.
- Poproszę pięć żetonów.
Дайте, пожалуйста, пять жетонов - Posłuchaj.
Ciekawostki
- Petersburskie metro uważane jest za najgłębsze na świecie licząc średnią głębokość stacji i tuneli.
- Najgłębsza stacja to położona na linii nr 5 „Admiraltejskaja” – jej głębokość to 86 metrów. Jest to również najgłębiej położona stacja w całej Rosji. Długość prowadzących na stację ruchomych schodów wynosi 112 metrów.
- Petersburskie metro zostało użyte przez pisarza Szymuna Wroczka jako tło jego powieści pt. ”Piter” - bez żadnej przesady można nawet nazwać metro jednym z głównych bohaterów jego powieści. „Piter” jest osadzony w uniwersum Metro 2033 wykreowanym przez Dmitrija Gluchowskiego i toczy się praktycznie w całości w podziemnym, post-apokaliptycznym świecie petersburskiego metra. Jeżeli jesteś fanem literatury fantastycznej i wybierasz się do Petersburga – nie możesz przegapić „Pitera”!
- Wiosną 1974 roku, podczas budowy tunelu pomiędzy położonymi na linii 1 stacjami Лесная (Leśna) i Площадь Мужества (Plac Męstwa), doszło do wielkiej katastrofy budowlanej. Podczas kopania tunelu robotnicy przebili się do podziemnego zbiornika wody (tzw. „plywuna”), woda z którego zalała tunel. Jej ubytek spowodował również zniszczenie lub uszkodzenie wielu budynków na powierzchni. Ostatecznie poradzono sobie z problemem zamrażając plywun ciekłym azotem, tunel zaś poprowadzono inną drogą. Na kanwie tych wydarzeń nakręcono w 1986 r. film pt. „Proryw” (Прорыв). Film można obejrzeć tutaj .
- Nawet w najgłębszych podziemiach metra Wasze telefony komórkowe będą miały zasięg – usługi świadczy tu kilka największych, rosyjskich sieci komórkowych.
- Fotografowanie i filmowanie w metrze (zarówno w naziemnej i podziemnej części) jest zabronione. W praktyce jest to jednak martwe prawo, ponieważ kodeks karny nie przewiduje za takie wykroczenie żadnych konsekwencji. Natomiast za filmowanie czy fotografowanie z użyciem lamp błyskowych czy statywów grozi już mandat w wysokości do trzech tysięcy rubli. Teoretycznie więc żadna odpowiedzialność karna za robienie zdjęć bez lampy błyskowej Wam nie grozi, jednak zawsze należy liczyć się z nieprzewidywalnym „czynnikiem ludzkim”. Któryś z pracowników przeczulony na punkcie bezpieczeństwa może zainteresować się fotografem-amatorem, co może się wiązać ze składaniem wyjaśnień na posterunku policji w metrze, stratą czasu czy innymi niemiłymi przygodami. Podsumowując: jeżeli chcecie robić zdjęcia w metrze, lepiej być dyskretnym i używać np. telefonu komórkowego, zamiast wielkiej, rzucającej się w oczy „armaty”. No i nie błyskać!
Krzysztof